woensdag 19 juni 2013

Tussen de buien door

Veel te vroeg was ik wakker. Vind je het ook gek. Mijn beide onderarmen hebben meer weg van een maanlandschap dan van het poezelige huidje dat bij mij hoort. Klote muggen. En dan heb ik het over die sluipmoordenaars, die je niet hoort, maar later wel het resultaat ziet en voelt.
Ik kijk nog even snel door het raam naar buiten en zie een strak...uhm tsja blauwe lucht, kan dat om 6 uur 's ochtends? In ieder geval het ziet er goed uit. Zeker als je de weersverwachting hebt gezien: OVERAL REGEN!

Toen ik na 2 uurtjes weer wakker werd, zag het er buiten een tikkie anders uit. Bewolkt, maar niet echt dreigend. Warm, maar niet te warm. Ik zal het wel merken als ik straks weer op pad ben. Na het ontbijt en mijn tas te hebben ingepakt ben ik weg.

Vandaag zal net niet de 1.500 km worden gehaald. Dat is voor morgen bestemd. Maar vandaag heb ik nog wel andere dingen te genieten, waaronder de Auvergne. Een fantastisch gebied wat door velen al is ontdekt.


Als ik gedurende de rit de lucht bekijk zie ik massa's donkere wolken met allemaal zo'n flinke sluier eronder. Ik besluit om te gaan rijden totdat de regen begint en dan te tanken, eten, drinken, wat dan ook. Ik heb in ieder geval geen zin om me weer zeiknat te laten regenen. Want het ziet er uit als buien, daarachter schijnt de zon weer.
Na een uurtje vond ik het wel welletjes, in de buurt van Lyon had ik welgeteld 3 druppen op mijn vizier, de temperatuur zakte van 27 naar 23 graden, maar was alweer gestegen naar 25. Niks regen joepiedepoepie!

Wat mij de afgelopen dagen is opgevallen, is dat er op het Franse platteland verschrikkelijk veel kleine horecagelegenheden de deuren hebben gesloten. Op ontelbaar veel barretjes, pensionnetjes, kroegjes, brasserietjes etc. hangt een bordje met "A vendre". En gezien de ouderdom van de voor de ramen gespijkerde planken en het bord me te koop, staan ze al wat langer te koop dan enkele dagen. Het is verschijnsel dat ik heel jammer vind. Want niks meer tussen de middag een croque monsieur met een cafe au lait. Vergeet het goedkope hotelletje voor een nachtje. Alleen de grote en dure tenten schijnen levensvatbaar te zijn. Verder ben je bijna compleet overgeleverd aan de MacBraak en dat soort dubieuze tenten. Of je moet besluiten om bij de plaatselijke Lidl (och ja, die hebben ze daar in overvloed) wat inkopen te doen en bij een picknickplaatsje je lunch verorberen. Want wees eerlijk, welke motorrijder heeft er nu tussen de middag zin in een  confit de canard avec du sauce d'orange voor een schamele 40 euri. Ikke niet!

Ik kan heel veel foto's van de Auvergne laten zien ik zal het bij een paar laten. Net als de video's, maar die zijn pas zichtbaar als ik de beschikking heb over een PC.
 

Ik kwam na een doldwaze geweldig mooie rit (deed me een beetje denken aan de B500 in het Zwarte Woud, maar dan mooier) bij mijn hotel aan. Na wat contactstoornissen tussen mijn halfbakken Frans en haar veel te rap gesproken Frans kwamen we er toch uit en heb ik zowaar van haar de pincode van de wifi kunnen ontfutselen. Verder is ze wel aardig :-)  Lyon (Lugdunum) is de Asterix-stad voor vandaag. In Lyon haalde Asterix saucisson de Lyon (gedroogde worst). Vooral bij salades is dit een geweldige lekkernij.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten