zondag 16 juni 2013

De reis naar Reims

Eigenlijk is het elke keer hetzelfde liedje, als ik op vakantie ga, dan ben ik eerder dan de wekker wakker en heb ik een 'Oh god als ik maar niks vergeet'-stress. Niet ernstig, meer zo'n vreemd gevoel in je buik. Niet echt misselijk eigenlijk een beetje weeïg gevoel.
Op het moment dat ik weg ben is het gewoon over. Net als nu. Ik ben samen met Lord Vuccaduck nog niet de straat uit en ik voel me kiplekker! It geet oan!

In tegenstelling tot veel andere ritten heb ik er nu expres voor gekozen om het rustiger aan te doen: minder kilometers per dag maken, nóg meer genieten van de omgeving, op tijd rust nemen, etc. etc. etc.
Dat lukte in het begin heel goed, elk uur even stoppen, nog even mijn neus bij Ben en Hetty laten zien. En daarna ging het ''fout''. Het ene stemmetje in mijn hoofd zei (ja, haha ik hoor stemmetjes:-D ) ''straks weer stoppen Lex, bij de eerste de beste gelegenheid'' en het andere stemmetje zei ''nog GEEN geschikte locatie gezien, behalve dan die paar wegrestaurants, je kunt beter doorrijden, douchen en genieten van alles dat Reims te bieden heeft''. Vandaag heeft het 2e stemmetje gewonnen. Ik heb zelfs al de tankbeurt die morgen gepland staat gedaan. Mooi voor op het schema!
Toch houd ik na 360 km, als ik mijn motor in de garage van het hotel stal, een dubbel gevoel. Ok ik was ruim op tijd ''binnen'' maar ik had toch op z'n minst wat meer foto's mogen maken. En door het relatief geringe aantal kilometers dat ik heb gereden is de ''kont'' goed in vorm, maar ik voel nu al aan mijn klompen dat de ''kont'' dit geen 7 dagen volhoudt. Ik hoop (en ga er ook een beetje vanuit) dat vanaf morgen het eerste stemmetje wint.

Dan de reis. Lekker relaxed wel. Zoals aangegeven, niet teveel kilometers en zeker het Franse gedeelte was VOLOP genieten. Naar mijn gevoel heb ik urenlang gereden zonder ook maar iemand tegen te komen. En dat midden in het Champagne-gebied. Niet zo vreemd als je bedenkt dat ik de meest witte supergebleekte weggetjes heb genomen. Wie wil daar nu rijden... IKKE! Wellicht dat ik hierdoor gewoon door ben gereden, ik zat echt in een flow.

Terwijl ik dit stukje schrijf zit ik midden ergens in Reims op een terras. Een leuk centrum, maar ik zal die Fransen nooit begrijpen, want op de promenade moet je oppassen dat je niet door een auto wordt geschept. Ik kende Reims alleen qua naam (vanuit een strip en vanwege de Champagne) maar ik vind het een beetje tegenvallen. Weinig over Champagne in het centrum te vinden, niet de allure van Parijs, Lyon of Bordeaux (waar ik al wel eens ben geweest), maar ze hebben wel een

Overigens smaakte het kleintje Hoegaarden prima :-) 

In Reims (volgens het verhaal uiteraard Durocortorum) haalde Asterix Champagne en wie het verhaal kent, weet dat een fles Brut best een gevaarlijk wapen kan zijn.
Met Champagne een recept verzinnen zal niet zo moeilijk worden en de kans is groot dat ik iets met ijs doe :-) 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten