woensdag 26 juni 2013

De zee heeft niet alleen vis

Dat is een waarheid als een (zee)koe. En sterker nog. Ik vind eigenlijk het kleine spul, of zoals de Fransen zeggen het fruits de mer, minstens zo lekker als alle vissoorten.

Ik was ook blij dat Asterix besloten heeft om in zijn opperste wijsheid schelpdieren mee te nemen. In de strip heeft Asterix in Burdigala (Bordeaux) weliswaar oesters meegenomen, maar ik besluit, in het kader van dichterlijke vrijheid, om andere schelpdieren te nemen en wel mosselen.


Mosselen kun je op veel manieren bereiden. In het verleden heb ik ook al dikwijls geëxperimenteerd met diverse bereidingswijzen. Ik kies er dit keer voor om het simpel maar smaakvol, zacht, maar ook pittig te maken.

Mosselen, witte wijn, olie, room, venkel, peterselie, 
een wortel, uit, knoflook, chili en uiteraard wat zout en peper

Snijd de groente grof fijn en bak ze
in de olie totdat ze smaak af gaan geven.
Blus af met witte wijn, voeg de room toe, laat
aan de kook komen en voeg dan de mosselen toe.

Leg de deksel op de pan en laat het koken tot er stoom langs de deksel komt

Schud de mosselen om. Herhaal dit proces van koken en omschudden
totdat de mosselen open staan. Van langer koken
krijg je rubberen mosselen

Schep de mosselen op een bord en vergeet zeker de groente niet,
die je met een vers gebakken stuk stokbrood heerlijk kunt oppeuzelen.


Voor het recept verwijs ik naar de site van www.CooksUnited.nl of klik direct op deze link van Mosselen met room en chili

en wat doe je na zo´n overheerlijk maaltijd? Juist een strandwandeling maken en daarna? Genieten van een heerlijk glas Pernod met ijs :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten