maandag 17 juni 2013

De vazallentocht

Tsja, als er een koninginnenrit is, dan bestaat er vast ook een vazallentocht, oftewel de slechtst mogelijke dag in een totale reis.
Het begon al bij het wegrijden. Gisteren ging ik nog rijden met temperaturen van 14 graden en dat steeg heel langzaam naar waardes ver boven de 20. Vandaag was dat totaal omgekeerd. Ik vertrok met 24 graden en na 2 uurtjes rijden en inmiddels vet in de regen, kwam de temperatuur op mijn dashboard niet boven de 15 graden uit. Regen, wind en onweer waren mijn begeleiders op deze dag die ging van Reims via Cambrai naar een plek in de buurt van Parijs. Bij Cambrai was het weer zelfs zo slecht, dat ik dat gat eigenlijk voorbij ben gereden, maar volgens mij is het op een zonnige dag best de moeite waard :-)
En dan was er nog een ander akkefietje wat ik onderweg heb meegemaakt. Opeens zag ik (terwijl de regen inmiddels met honden en katten naar beneden kwam, tenminste, dat beweren de Engelsen) een auto voor me een object ontwijken. Dus dat deed ik ook maar. Nou bleek dat object een half lege oliekan te zijn.1 keer raden waar de rest van de olie lag, precies OP STRAAT! Wat toen gebeurde heeft niemand mij geleerd maar ik heb het gewoon gedaan: het stuur aan beide kanten alleen met duim en wijsvinger vastgehouden en bidden dat het goed gaat. Gelukkig heeft er boven iemand meegekeken. Ik slingerde als een idioot heen en weer en dankzij... geen idee wat... vond de motor zijn normale spoor weer en binnen 10 meter was het alsof er niets gebeurd was. Alleen Lord Vuccaduck vond het niet zo plezierig en was flink misselijk.
Tussen Cambrai en Parijs begon het langzaam op te klaren al snel was het weer schitterend mooi weer. Mooi genoeg om heel even een uitstapje te doen:


Uiteraard. Zo dichtbij, ik moest even een kijkje nemen :-) In tegenstelling tot wat op het bord staat, ja het was wel open, maar er was werkelijk geen ene ruk te doen, dus licht gedesillusioneerd ben ik maar weer verder gegaan.

Zoals gezegd, het weer werd beter. Mijn vermoeidheid die ik door de regen en kou voelde aankomen verdween weer en ja, dat eerste stemmetje wint steeds meer terrein, wel zo reLEXed!

Zo rond Parijs was één van de plaatsen waar ik vooraf geen hotel gereserveerd had. Nou, ik heb het geweten. "Non monsieur, complet" was min of meer het standaard antwoord. Ik besloot dan maar de route van de volgende dag in mijn gps te laden en te kijken of er op die route iets te vinden was, het was immers nog vroeg. Voorlopig louw loene. Pas na een kilometer of 30 zag ik een bordje langs de kant waar een pensionnetje werd aangeboden.

Ingecheckt en voor € 50,00 had ik half pension. En wat voor: carpaccio als voorgerecht, steak met gemengde groente als hoofdgerecht een ijs na. En als klap op de vuurpijl een heerlijke borrelsnack!




Vandaag had ik op de route 2 zgn. Asterix-steden. In Cambrai (Camaracum) werden Bêtises gehaald. Hier heeft de stripschrijver er een andere betekenis op na gehouden dan de werkelijke betekenis. Een bêtise is een karamelsnoepje met munt, volgens de strip zijn het kletskoeken. Aangezien ik de strip volg, houd ik dan ook de ''foutieve'' betekenis aan en ik verheug me nu al op een panna cotta met kletskoek :-) 
De andere plaats is uiteraard Parijs, of Lutetia zoals het vroeger genoemd werd. Lutetia was bekend om zijn uitstekende ham en daar zal beslist iets moois mee te maken zijn.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten